reklama

Ja a Dunaj

Pamätám sa  na svoje prvé kroky po brehoch  Dunaja  s ďalekohľadom na krku  a zo starým fotoaparátom  a čižmami ,ktoré by mi už boli dávno malé.  Nuž aby som uviedol veci na rovinu  bolo to pred  ôsmimi rokmi  keď som uskutočnil svoju prvú veľkú výpravu  za cieľom spoznať  lužné lesy  ,ramená Dunaja  , jeho brehy , čaro a silu , silu  ktorá vytvorila celú krajinu navôkol . V súčasnosti krajinu zmenenú radikálnymi zásahmi človeka ale pôvodne vytvorenú  riekou ,jej dynamikou a nespútanosťou.  Naučiť  sa poznať Dunaj dokonale  je  ako pochopiť  zašifrovaný odkaz v dobrej detektívke,  tri roky mi  trvalo  preloziť všetky  lužné lesy po jeho brehoch ale  poznať krajinu  vizuálne neznamená  poznať  krajinu poznať jej zašifrovaný odkaz , tento  proces  toto tajomstvo  nepomôže pochopiť ani detailná znalosť terénu ,je to beh na dlhé trate do diaľav .

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Dunajské luhy v zime
Dunajské luhy v zime (zdroj: Viktor Prachár)

Pamätám sa na svoje prvé kroky po brehoch Dunaja s ďalekohľadom na krku a zo starým fotoaparátom a čižmami ,ktoré by mi už boli dávno malé. Nuž aby som uviedol veci na rovinu bolo to pred ôsmimi rokmi keď som uskutočnil svoju prvú veľkú výpravu za cieľom spoznať lužné lesy ,ramená Dunaja , jeho brehy , čaro a silu , silu ktorá vytvorila celú krajinu navôkol . V súčasnosti krajinu zmenenú radikálnymi zásahmi človeka ale pôvodne vytvorenú riekou ,jej dynamikou a nespútanosťou. Naučiť sa poznať Dunaj dokonale je ako pochopiť zašifrovaný odkaz v dobrej detektívke, tri roky mi trvalo preloziť všetky lužné lesy po jeho brehoch ale poznať krajinu vizuálne neznamená poznať krajinu poznať jej zašifrovaný odkaz , tento proces toto tajomstvo nepomôže pochopiť ani detailná znalosť terénu ,je to beh na dlhé trate do diaľav . 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako človek fascinovaný živou prírodou najmä operencami som už od detstva zbieral články a ornitologickú literatúru. Fascinovali ma najmä články o druhoch vyskytujúcich sa pri Dunaji , chodieval som ich s nádejou hľadať do prírody že ich spozorujem. Ako školák som cez hodinu matematiky čítal pod lavicou Ferianca a ornitologickú literatúru ,ako hneď zazvonil školský zvonec ,zložil som doma školskú tašku sadol som na bicykel a išiel som hľadať k Dunaju druhy o ktorých som čítal. Inšpirovali ma najmä články F. Baláta o výpravách na Podunajsko za naším najväčším dravcom. Orliak morský sa stal od vtedy súčasťou môjho života ,začal som žiť život pod orlími krídlami. Inšpirovaný a silne motivovaný som zo zastaveným dychom a počujúc tlkot srdca 12.1.2004 našiel moje prvé hniezdo orliakov morských . Zadíval som sa do žltých očí tohto majestátneho dravca ktoré sa zadívali do mojich keď ma zostrili na veľkú diaľku. Táto iskra zapálila vo mne plameň na večnosť , tak sa začala moja cesta pomoci týmto skutočným kráľom - kráľom oblohy , vody a lesov symbolu dunajskej pôvodnej divej prírody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pamätám chcel som pozorovať mávnutie krídiel každého vtáčaťa pri Dunaji , zapisovať každý detail ,pamätám na svoje prvé ornitologické zápisky . Prechádzal som sa cez agradačné valy ,trstinu a nachádzal som množstvo dutín a hniezd. Spomínam že tam kde som ešte zablúdil po kolená vo vode stratený vo vegetácií o dva roky na to som na tom isto mieste stál na holorube ,púšti bez jediného starého stromu , bez jediného hniezda. Hniezda a stromy mi mizli za veľmi krátky čas pred očami , tie čo som mal zakreslené v mape som už nenachádzal žiaľ. Nachádzal som len odpílené pne a stopy po kolesách ťažkých mechanizmov ,priznávam že nejeden krát mi nejedna slza z oka vytiekla za tým čo som stratil pred očami. To bol pre mňa silný indikátor pochopil som že nestačí len skúmať život operencov a kochať sa ich letom a nádherou ale aj to že treba niečo pre nich začať robiť ,treba realizovať aktivity na ich praktickú ochranu ,ochranu biotopov zabezpečiť podmienky pre výskyt a reprodukciu. Pamätám že napriek zlým pomerom lesného hospodárstva a ostatných antropickým faktorom v roku 2007 úspešne v alúviu Dunaja vyhniezdil len jeden pár orliakov morských. Dal som si záväzok za každú cenu , nech ma to stojí čokoľvek že im pomôžem. V roku 2009 úspešne vyhniezdili až 4 páry tohto impozantného dravca ,krvopotne vybojovaný úspech ktorý mi spôsobil nesmiernu radosť napriek vyčerpanosti po ťažkom boji o zabezpečenie podmienok kľudu pre tieto dravce.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V súčasnosti sa venujem aktivitám monitoringu a ochrany kritériových druhov chráneného vtáčieho územia Dunajské luhy - orliakovi morskému (Haliaeetus albicilla) , haje tmavej (Milvus migrans)a bocianovi čiernému(Ciconia nigra). Dunaj tečie mojim životom a všetko okolo neho čo žije ,lieta a dýcha žije aj vo mne. Silná inšpirácia a motivácia , indikátor viacerých aktivít ,indikátor zmysluplnej činnosti - výskumu ,monitoringu a ochrane vtáctva a prírody.

Viktor Prachár

Viktor Prachár

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ochranár a ornitológ Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáOchrana prírodyDunajské luhyZápadné SlovenskoMalé Karpaty

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu